Zasięg 350 kilometrów, tona ładowności, trzy rodzaje zabudowy i opcjonalnie napęd 4x4 - to realna specyfikacja e-Vana, polskiej elektrycznej ciężarówki, która powstała w ramach przedsięwzięcia realizowanego przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju. Oficjalny pokaz e- Vana odbył się we wtorek 5 grudnia w zakładzie produkcyjnym w Makowie Mazowieckim.
E-Van o dopuszczalnej masie całkowitej 3,5 tony to dzieło inżynierów spółki Autobox Innovations przy współpracy z Ennovation Technology. Pojazd powstał w ramach projektu „e- Van - uniwersalny pojazd dostawczy o napędzie elektrycznym kat. N1” finansowanego ze środków funduszy europejskich Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój. W 2020 roku do konkursu stanęło 10 firm, z czego w czwartym, ostatnim etapie zostały dwa podmioty. W sumie na projekt Autoboxu zostało przeznaczone 19 milionów złotych.
– Jesteśmy dumni, że nasze marzenie o stworzeniu modułowego auta elektrycznego o dużym zasięgu z możliwością szybkiego ładowania staje się rzeczywistością. Jest to produkt, w którym 70% komponentów stanowią polskie elementy. Poza tym jego bateria jest większa o 1/3 w porównaniu z konkurencją i udało się obniżyć masę własną. To oznacza, że e-Vanem można przewieźć więcej towarów na większą odległość. Ponadto może być wyposażony w różnego rodzaju zabudowy, co sprawia, że jest bezkonkurencyjnie uniwersalny w segmencie samochodów dostawczych zdominowanych przez furgony – mówi Mirosław Kalinowski, prezes Autobox Innovation.
Spółka od ponad dekady dostarcza zmodyfikowane ciężarówki STAR 266M2 na potrzeby polskiej armii. Firma z siedzibą w Starachowicach, ma w portfolio także pojazdy osobowo-terenowe własnej produkcji: Honker MAX i samochód wysokiej mobilności AH.2044, a także wiele rodzajów specjalistycznych zabudów.
Świetne osiągi udowodnione w testach WLTP
– W ramach naszego konkursu chcieliśmy potwierdzić, że opracowane w Przedsięwzięciu Pojazdy spełniają nie tylko nasze założenia dotyczące zasięgu i ładowności, ale również oczekiwania rynku. Pojazdy przeszły testy zgodnie z procedurą WLTP w komorze klimatycznej i zostały poddane testom drogowym, które pozwalają ocenić zasięg pojazdów przy założonej ładowności w warunkach zimowych (poniżej 0 st. C). Co ciekawe, zasięg 355,6 kilometrów został osiągnięty przy pełnym obciążeniu.
Rezultaty testów pokazują, że samochody opracowane w ramach naszego Przedsięwzięcia uzyskują świetne wyniki na tle obecnej na rynku konkurencji, a zastosowane rozwiązania techniczne oraz ich wyposażenie nie odbiega od standardów rynkowych – powiedział Marek Palka, kierownik projektu e-Van – uniwersalny pojazd dostawczy o napędzie elektrycznym kat. N1.
Dostawczak Autoboxu jest zaprojektowany na ramie własnej produkcji i bazuje na autorskich rozwiązaniach technicznych. W projekcie e-Van firma wykonała konstrukcję mechaniczną oraz dokumentację technologiczną. Będzie też oferować zabudowy: kontenerową, skrzyniową, plandekową oraz specjalistyczną na indywidualne zamówienie. Kabina będzie homologowana na trzy osoby.
W projekcie NCBR Autobox ściśle współpracuje ze start-upem Ennovation Technology, a obydwie spółki należą do Grupy Zasada. Ennovation odpowiada za projekt i stworzenie zintegrowanego napędu oraz baterii. Spółka ma doświadczenie w budowie napędów do różnego rodzaju pojazdów, magazynów energii oraz stacji ładowania o mocy do 480 kW.
– Nasza firma dostarczyła napęd i homologowała baterię. Opracowaliśmy sterownik pojazdu oraz zaprojektowaliśmy ramę i zawieszenie. Od początku przyświecała nam perspektywa produkcji seryjnej. Dlatego kryteriami w doborze komponentów są gwarancja ceny i dostaw. Przeanalizowaliśmy dokładnie rynek aut dostawczych i chcemy zagospodarować istniejącą niszę. Zaprojektowany pojazd występuje w wersji z napędem na cztery koła oraz z możliwością wyposażenia w zawieszenie pneumatyczne – dodaje Mateusz Wach, prezes zarządu Ennovation Technology.
1500 elektrycznych vanów rocznie od 2025 roku
Zakład produkcyjny w Makowie Mazowieckim, w którym odbyła się prezentacja e-Vana, jest gotowy do rozpoczęcia produkcji tego pojazdu. Znajdują się tu stanowiska, narzędzia, podnośniki i w pełni wyposażone stanowiska gniazdowe. Obiekt posiada opracowaną technologię montażu, status producenta i niezbędne certyfikaty. Jest już wykorzystywany do produkcji innych pojazdów elektrycznych w systemie SKD.
- Na tym etapie, mając trzy jeżdżące prototypy już można pomyśleć o produkcji małoseryjnej. By do tego doszło potrzebna jest pełna homologacja, którą powinniśmy zdobyć do połowy przyszłego roku. Nasze hale produkcyjne, infrastruktura i know-how pozwalają na planowanie produkcji 1500 sztuk takich elektrycznych vanów rocznie. Z seryjną produkcją powinniśmy ruszyć na początku 2025 roku – dodaje Kalinowski.
- Po 4 latach pracy NCBR wykonał swoje zadnie. Mamy przed sobą gotowy prototyp pojazdu. Teraz czas na inne instytucje publiczne, które przejmą pałeczkę i wesprą projekt w zakresie stworzenia zaplecza produkcyjnego i odpowiedniego skalowania. Trzymamy za to kciuki– powiedział w Makowie Mazowieckim Wojciech Racięcki, dyrektor Działu Innowacyjnych Metod Zarządzania Programami NCBR.
Pojazd przeznaczony jest głównie dla małych i średnich przedsiębiorstw. Ma się sprawdzić jako van w firmach kurierskich, służbach komunalnych oraz mniejszych podmiotach jak piekarnie czy dostawcy sklepów internetowych.
Maksymalna prędkość jest ograniczona elektronicznie do 90 km/h, moc ciągła napędu to 70kW, chwilowa 150kw, a pojemność baterii wynosi 120kWh. Auto ma w standardzie napęd przedni, a opcjonalnie może być wyposażony w napęd 4x4. Pojazd zbudowany jest na zawieszeniu niezależnym z opcjonalnym zawieszeniem pneumatycznym, co zdecydowanie przekłada się na komfort w kabinie. Ładowanie od 0 do 80% przy użyciu ładowarki DC trwa godzinę.
E-Van Autobox | |||
Specyfikacja | |||
Podstawowe informacje | |||
Napęd | 4×2, 2x4, 4x4 | ||
Cabin | Pojedyncza | ||
Bateria | |||
Type | NMC | ||
Pojemność(kwh) | 120 | ||
Napięcie nominalne (V) | 400 | ||
Konfiguracja baterii | 108S2P | ||
Dostawca | Ennovation Technology | ||
Napęd | |||
Rodzaj | Silnik synchroniczny z magnesami | ||
Moc (Nominalna /Chwilowa) | 70/150 | ||
Moment obrotowy (Nominalny/Chwilowy) | 135/235 | ||
Prędkość obrotowa (Nominalna/Chwilowa) | 4950/13000 | ||
Ładowanie AC i DC | |||
Moc ładowarki pokładowej AC(kW) | 22 | ||
Maksymalna moc ładowania DC (kW) | 150 (V2G) | ||
Napięcie ładowania (V) | 324-459 | ||
Prąd ładowania AC (A) | 32A | ||
Sposób ładowania | Wolne(Typ 2) i szybkie ładowanie (CCS2) | ||
Czas ładowania (temperatura 20°C) C 20%-100% | 1h (DC)/6h (AC) | ||
Waga | |||
DMC (kg) | 3.5 T | ||
Masa własna (kg) | 2500 | ||
Wymiary | |||
Szerokość | 2105 | ||
Rozstaw osi | 3440 | ||
Rozstaw kół przedni/tylny | 1789/1789 | ||
Długość x szerokość x wysokość(mm) | 5460×2105×2256 (widelec) | ||
Osie | |||
Nośność przedniej osi (T) | 2.12 | ||
Nośność tynej osi (T) | 2.12 | ||
Rama | |||
Wymiary przekroju ramy (mm) | 150x70x3 | ||
Zawieszenie | |||
Przednie zawieszenie niezależne (drążek skrętny) | ze stabilizatorem | ||
Tylne zawieszenie niezależne (drążek skrętny) | ze stabilizatorem | ||
Układ kierowniczy | |||
Rodzaj | Przekładnia ślimakowa (Circular ball type) | ||
Wspomaganie | Elektryczne | ||
Ustawianie kierownicy | Wysokość/pochylenie | ||
Układ hamulcowy | |||
Rodzaj | Hydrauliczne | ||
Przednie | Tarczowe | ||
Tylne | Tarczowe | ||
Hamulec postojowy | Zintegrowany z zaciskiem | ||
Opony | |||
Wymiary | 215/75 R16 | ||
Osiągi | |||
Maksymalna prędkość | 90 km | ||
Kąt natarcia | ≥20% | ||
Zasięg | 325 km | ||
Wyposażenie | |||
ABS | ● | ||
Czujniki cofania | ● | ||
Kamera cofania | ○ | ||
Światła mijania | ● | ||
Światła przeciwmgielne | ● | ||
MP3 | ● | ||
Multifunkcyjna kierownica | ● | ||
Klimatyzacja | ● | ||
Tapicerka | ● | ||
Fotel z poduszką powietrzną | × | ||
Stabilizator | ● | ||
Zamek centralny i automatyczne otwieranie szyb | ● | ||
Opis | |||
Standard:●;Opcja:○;Brak:× |