E-van

Zasi350 kilometrów, tona ładownocitrzy rodzaje zabudowy i opcjonalnie napd 4x4 - to realna specyfikacja e-Vana, polskiej elektrycznej ciężarówki, która powstała w ramach przedsiwzicia realizowanego przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju. Oficjalny pokaz e- Vana odbył się we wtorek 5 grudnia w zakładzie produkcyjnym w Makowie Mazowieckim.

E-Van o dopuszczalnej masie całkowitej 3,5 tony to dzieło inynierów spółki Autobox Innovations przy współpracy z Ennovation Technology. Pojazd powstał w ramach projektu „e- Van - uniwersalny pojazd dostawczy o napdzie elektrycznym kat. N1” finansowanego ze rodków funduszy europejskich Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój. W 2020 roku do konkursu stanęło 10 firm, z czego w czwartym, ostatnim etapie zostały dwa podmioty. W sumie na projekt Autoboxu zostało przeznaczone 19 milionów złotych.

– Jestemy dumni, e nasze marzenie o stworzeniu modułowego auta elektrycznego o duym zasigu z moliwocią szybkiego ładowania staje się rzeczywistoci. Jest to produkt, w którym 70% komponentów stanowią polskie elementy. Poza tym jego bateria jest wiksza o 1/3 w porównaniu z konkurencją i udało się obniyć masę własn. To oznacza, e e-Vanem mona przewieźć wicej towarów na wikszą odległość. Ponadto moe być wyposaony w rónego rodzaju zabudowy, co sprawia, e jest bezkonkurencyjnie uniwersalny w segmencie samochodów dostawczych zdominowanych przez furgony – mówi Mirosław Kalinowski, prezes Autobox Innovation.

Spółka od ponad dekady dostarcza zmodyfikowane ciężarówki STAR 266M2 na potrzeby polskiej armii. Firma z siedzibą w Starachowicach, ma w portfolio take pojazdy osobowo-terenowe własnej produkcji: Honker MAX i samochód wysokiej mobilnoci AH.2044, a take wiele rodzajów specjalistycznych zabudów.

wietne osigi udowodnione w testach WLTP

– W ramach naszego konkursu chcielimy potwierdzie opracowane w Przedsiwziciu Pojazdy spełniają nie tylko nasze załoenia dotyczce zasigu i ładownoci, ale również oczekiwania rynku. Pojazdy przeszły testy zgodnie z procedurą WLTP w komorze klimatycznej i zostały poddane testom drogowym, które pozwalają ocenić zasig pojazdów przy załoonej ładownoci w warunkach zimowych (poniej 0 st. C). Co ciekawe, zasig 355,6 kilometrów został osignity przy pełnym obciążeniu.

Rezultaty testów pokazuje samochody opracowane w ramach naszego Przedsiwzicia uzyskują świetne wyniki na tle obecnej na rynku konkurencji, a zastosowane rozwizania techniczne oraz ich wyposaenie nie odbiega od standardów rynkowych – powiedział Marek Palka, kierownik projektu e-Van – uniwersalny pojazd dostawczy o napdzie elektrycznym kat. N1.

Dostawczak Autoboxu jest zaprojektowany na ramie własnej produkcji i bazuje na autorskich rozwizaniach technicznych. W projekcie e-Van firma wykonała konstrukcję mechaniczną oraz dokumentację technologiczn. Bdzie też oferować zabudowy: kontenerow, skrzyniow, plandekową oraz specjalistyczną na indywidualne zamówienie. Kabina bdzie homologowana na trzy osoby.

W projekcie NCBR Autobox cile współpracuje ze start-upem Ennovation Technology, a obydwie spółki należą do Grupy Zasada. Ennovation odpowiada za projekt i stworzenie zintegrowanego napdu oraz baterii. Spółka ma dowiadczenie w budowie napdów do rónego rodzaju pojazdów, magazynów energii oraz stacji ładowania o mocy do 480 kW.

– Nasza firma dostarczyła napd i homologowała bateri. Opracowalimy sterownik pojazdu oraz zaprojektowalimy ramę i zawieszenie. Od pocztku przywiecała nam perspektywa produkcji seryjnej. Dlatego kryteriami w doborze komponentów są gwarancja ceny i dostaw. Przeanalizowalimy dokładnie rynek aut dostawczych i chcemy zagospodarować istniejcą nisz. Zaprojektowany pojazd wystpuje w wersji z napdem na cztery koła oraz z moliwocią wyposaenia w zawieszenie pneumatyczne – dodaje Mateusz Wach, prezes zarzdu Ennovation Technology.

1500 elektrycznych vanów rocznie od 2025 roku

Zakład produkcyjny w Makowie Mazowieckim, w którym odbyła się prezentacja e-Vana, jest gotowy do rozpoczcia produkcji tego pojazdu. Znajdują się tu stanowiska, narzdzia, podnoniki i w pełni wyposaone stanowiska gniazdowe. Obiekt posiada opracowaną technologię montau, status producenta i niezbdne certyfikaty. Jest już wykorzystywany do produkcji innych pojazdów elektrycznych w systemie SKD.

- Na tym etapie, majc trzy jedżące prototypy już mona pomyleć o produkcji małoseryjnej. By do tego doszło potrzebna jest pełna homologacja, którą powinnimy zdobyć do połowy przyszłego roku. Nasze hale produkcyjne, infrastruktura i know-how pozwalają na planowanie produkcji 1500 sztuk takich elektrycznych vanów rocznie. Z seryjną produkcją powinnimy ruszyć na pocztku 2025 roku – dodaje Kalinowski.

Po 4 latach pracy NCBR wykonał swoje zadnie. Mamy przed sobą gotowy prototyp pojazdu. Teraz czas na inne instytucje publiczne, które przejmą pałeczkę i wesprą projekt w zakresie stworzenia zaplecza produkcyjnego i odpowiedniego skalowania. Trzymamy za to kciuki– powiedział w Makowie Mazowieckim Wojciech Racicki, dyrektor Działu Innowacyjnych Metod Zarzdzania Programami NCBR.

Pojazd przeznaczony jest głównie dla małych i rednich przedsibiorstw. Ma się sprawdzić jako van w firmach kurierskich, słubach komunalnych oraz mniejszych podmiotach jak piekarnie czy dostawcy sklepów internetowych.

Maksymalna prdkość jest ograniczona elektronicznie do 90 km/hmoc cigła napdu to 70kW, chwilowa 150kw, a pojemność baterii wynosi 120kWh. Auto ma w standardzie napd przedni, a opcjonalnie moe być wyposaony w napd 4x4. Pojazd zbudowany jest na zawieszeniu niezalenym z opcjonalnym zawieszeniem pneumatycznym, co zdecydowanie przekłada się na komfort w kabinie. Ładowanie od 0 do 80% przy uyciu ładowarki DC trwa godzin.


 E-Van Autobox


Specyfikacja

Podstawowe informacje

Napęd

4×2, 2x4, 4x4

Cabin

Pojedyncza

Bateria

Type

NMC

Pojemność(kwh)

120

Napięcie nominalne (V)

400

Konfiguracja baterii

108S2P

Dostawca

Ennovation Technology

Napęd

Rodzaj

Silnik synchroniczny z magnesami 

Moc (Nominalna /Chwilowa)

70/150

 Moment obrotowy (Nominalny/Chwilowy)

135/235

Prędkość obrotowa (Nominalna/Chwilowa)

4950/13000

Ładowanie AC i DC

Moc ładowarki pokładowej AC(kW)

22 

Maksymalna moc ładowania DC (kW)

150 (V2G)

Napięcie ładowania (V)

 324-459

Prąd ładowania AC (A)

32A

Sposób ładowania

Wolne(Typ 2) i szybkie ładowanie (CCS2)

Czas ładowania (temperatura 20°C) C 20%-100%

1h (DC)/6h (AC)

Waga

DMC (kg)

3.5 T

Masa własna (kg)

2500

Wymiary

Szerokość

2105

Rozstaw osi

3440

Rozstaw kół przedni/tylny

1789/1789

Długość x szerokość x wysokość(mm)

5460×2105×2256 (widelec)

Osie

Nośność przedniej osi (T)

2.12

Nośność tynej osi (T)

2.12

Rama

Wymiary przekroju ramy (mm)

150x70x3

Zawieszenie

Przednie zawieszenie niezależne (drążek skrętny)

ze stabilizatorem

Tylne zawieszenie niezależne (drążek skrętny)

ze stabilizatorem

Układ kierowniczy

Rodzaj

Przekładnia ślimakowa (Circular ball type)

Wspomaganie

Elektryczne

Ustawianie kierownicy

Wysokość/pochylenie

Układ hamulcowy

Rodzaj

Hydrauliczne

Przednie

Tarczowe

Tylne

Tarczowe

Hamulec postojowy

Zintegrowany z zaciskiem

Opony

Wymiary

215/75 R16

Osiągi

Maksymalna prędkość

90 km

Kąt natarcia

≥20%

Zasięg

325 km

Wyposażenie

ABS

Czujniki cofania

Kamera cofania

Światła mijania

Światła przeciwmgielne

MP3

Multifunkcyjna kierownica

Klimatyzacja

Tapicerka

Fotel z poduszką powietrzną

×

Stabilizator

Zamek centralny i automatyczne otwieranie szyb

Opis

Standard:●;Opcja:○;Brak:×



Zgadzam się

Serwis korzysta z plików cookies oraz podobnych technologii w celu realizacji usług zgodnie z Polityką Prywatności.
Korzystając z witryny bez zmiany ustawień przeglądarki wyrażasz zgodę na użycie plików cookies.
W każdej chwili możesz zmienić ustawienia przeglądarki decydujące o ich zapisywaniu w pamięci urządzenia.